Saturday, August 27, 2005

دلم برای برگ های شمعدانی و گل ميخک و دو غنچه اش ، بادام زمينی و کشمش تنگ شده . خسته ام از اين همه تکرار مکررات و می دانم آنها که مرد باشند و بويی از جنتلمنيت نبرده باشند ، مجال درمانشان با اين چند کلام ميسر نخواهد بود . ايستادن در برابر عرف و سنت ، توانی می خواهد از جنس توان اژدهای هفت سر که از عهدهء مردان اين روزگار خارج است ، هرچند می دانم آنانی که در اين خانه قلم می زنند ، جوری ديگر می انديشند و من به اين نگاهی ديگر احترام می گدارم . و بر اين باورم که مرد بودن نيز رنجی ست مثل زن بودن ، که اگر درد زايمان و نگرانی پاک نشدن روژ لب ندارد ، درد ريش زدن هر روزه و تحمل بدخلقی های دوست دختر يا عيال مربوطه و نگرانی از آشکار شدن هويت واقعی اش را دارد . زن از مرد بودن بيزار نيست ، از نر بودن بيزار است و نر های مرد نما .بگذريم . حديث دل بيشتر از آنست که در اين هزار جزيره بگنجد .

چگونه خود را جنتلمن نشان دهيم

خوب اصولا جنتلمن بودن کار سختیه . ولی میشه از بعضی راه ها وانمود کرد که یعنی ما هم آره ! چند تا اصل مهم هست که بدجوری غلط اندازه ، یعنی اگه آقایون این اصول رو رعایت کنن ، کلی می تونن به خودشون امیدوار باشن که ممکنه با یه جنتلمن واقعی اشتباه گرفته بشن .

اولین چیزی که توجه آدمو جلب می کنه ، بوی عطره ! اصولا بوی آقایون خیلی مهمه ، و مهم تر اینکه از یک کیلومتری به مشام برسه و تا یک هفته بعد هم بمونه . و خوب طبیعتا منظورم از بو ، بوی یه ادوکلن ملایم و با اسم و رسمه ، نه بوهای استاندارد و خداداد آقایون ! در ضمن خوبه کمی عطر هم به کف هر دو دست زده بشه تا موقع دست دادن تاثير گذار تر از آب در بياد .پارامتر بعدی پوشش ظاهریه . مثلا ,وقتی که فصل زمستونه ، یه پالتوی مشکی کوتاه با دکمه های باز و شال گردن طرح دار که رها شده روی پالتو ، کلی آدمو به اشتباه میندازه . و زیاد مهم نیست که زیرش چی باشه ، هر چند که یقه اسکی ساده با شلوار تیره توصیه میشه .

یکی از مهم ترین اصول جنتلمن بودن ، کفشه ! کفش باید تمیز باشه و واکس خورده و یه مقدار خفن ، بهتره از این کفش های جلو پهن باشه با ضخامت تخت زیاد و مهم تر از همه اینکه پاچهء شلوار کاملا رو کفش بشکنه ! و خوب اشتباهی که اکثر آقایون مرتکب میشن اینه که چون فکر می کنن جورابشون اون زیر دید نداره ، اصلا به رنگ جوراب اهمیت نمیدن ، در حالیکه وقتی پشت میز نشستن ، کاملا رنگ جوراب معلومه و مهم !

اما دست ! خوب دست یکی از حیاتی ترین (!) اعضای بدنه و تا قسمتی معرف شخصیت صاحبش ! هر چقدر خوبه که صورت يه آقای جنتلمن ، بدون مو و صیقلی باشه ، به همون اندازه خوبه که دستاش مودار باشه ! دست های خوش ترکيب ، با پوست برنزه ، انگشت های بلند و کشيده ، ناخن های بيضی و خوش فرم ، از لحاظ سايز هم که خوب طبيعتا بايد به اندازهء لازم بزرگ و قوی باشه .

خوب آقايونی که دست ها يا سينهء کم مو يا بی مو دارن ، بهتره حتی المقدور از لباس های آستين بلند و يقه بسته استفاده کنن . حالا که صحبت مو شد باید اعتراف کنم که موی سر آقايون به اون صورت قابل توجه نيست ، يعنی حتی يه آقای کم مو يا بی مو هم می تونه با رعايت اصول فوق ، کاملا توجه اشخاص رو از کچل بودنش به قسمت های ديگه معطوف کنه !ساعت هم نکتهء بی اهميتی نيست . از مصرف ساعت های طلايی به شدت خود داری کنيد . به جاش از ساعت های بند چرمی ( با رنگ مات ) استفاده کنيد و می تونيد جهت با کلاس تر شدن ، ساعت رو به دست راست ببنديد !راستی کمر بند هم مهمه ها ، محض رضای خدا از این کمربند های ورنی براق يا پوست پلنگی استفاده نکنید !يه چيز ديگه ، اگه شلوار جين آبی کمرنگ می پوشيد ، يادتون باشه پاچه هاش رو خط اطو نندازيد ، يه مقدار ضايع ست !کيف و کيف پول هم به شدت معرف شخصيت آدم ها هستن ! به خصوص کيف پول آقايون ، اينکه از اصل کيف پول دارن يا نه ، چه رنگی و چه جنسيه ، و اينکه کيف رو کجا می ذارن . تو جيب پالتو ، تو جيب کت ، يا تو جيب عقب شلوار ! و خوب از اونجايی که ممکنه با توضيح دادن " تفاوت قرار دادن کيف در محل های مختلف " سوء تعبير پيش بياد ، ديگه اين قسمت رو بيش از اين توضيح نميدم . فقط همين قدر بگم که بهتره از کيف پول غير تاشوی چرمی استفاده کنيد و اون رو در جيب داخلی پالتو قرار بديد .

در قسمت بعدی در باب رفتارهای جنتلمنانه از قبيل سلام کردن ، دست دادن با يک خانم متشخص ، باز کردن در ماشين و رستوران و مغازه ، همراهی کردن يک بانو در حين خريد ، گرفتن دست همراه در مقاطع مختلف زندگی ( ! ) و ... توضيح خواهم داد