Tuesday, August 30, 2005
اما آداب جنتلمنيته ، : رستوران و مخلفات .
1 . انتخاب رستوران ، کمی تا قسمتی نشان دهندهء سليقهء شماست . اگر از بانويی دعوت کرده ايد تا ساعتی را با هم غذا بخوريد و گپی بزنيد ، حتی الامکان رستورانی دنج و خلوت انتخاب کنيد . معمولا هنگام ظهر رستوران ها خلوت هستند ، اما اگر برای شام به رستوران پرطرفداری می رويد ، حتما از قبل ميز رزرو کنيد تا توجه و آداب دانی خود را نشان دهيد .
تذکر : اگر در حالت عادی و تصادفی تصميم می گيريد به رستوران برويد ، اين نکته را در نظر داشته باشيد که خانم ها معمولا غذاهای پرسی را به غذاهای ساندويچی ترجيح می دهند ! )
. 2 . اگر برای اولين بار به رستورانی جديد می رويد ، از قبل آدرس را کامل چک کنيد و مطمئن شويد که رستوران مذکور در دست تعمير نمی باشد تا در به در آوارهء خيابان ها نشويد !
3 . هنگام ورود به رستوران ، سعی کنيد ميزی دنج و کوچک انتخاب کنيد و موقع نشستن صندلی را برای همراهتان عقب بکشيد . دقت داشته باشيد که صندلی مناسب را برای نشستن انتخاب کنيد . به عنوان مثال سر يک ميز چهار نفره ، شما دو گزينه برای انتخاب داريد . يا صندلی روبروی همراهتان ، يا صندلی مجاور . انتخاب درست يکی از اين دو ، موقعيت شناسی شما را نشان می دهد ! ( اگر قرار رسمی ست يا اوايل آشنايی ، بهتر است از صندلی مقابل و اگر حس نزديکی و صميميت موجود است از صندلی مجاور استفاده کنيد . )
4 . غذا خوردن در يک قرار دوستانه ، يک فعاليت جانبی محسوب می شود . بنابراين به خاطر داشته باشيد شش دانگ حواستان به غذا نباشد
5 . در ضمن ميزتان را جايی انتخاب کنيد که حواستان معطوف بانوان ميزهای ديگر نشود . مطالعات اجتماعی بر روی ساير بانوان را به مواقع تجرد اختصاص دهيد !
6 . اجازه دهيد ابتدا طرف مقابل منو را مطالعه کرده ، غذای دلخواهش را انتخاب کند . به خاطر داشته باشيد که پيشنهاد سفارش سالاد ، ماست ، سيب زمينی سرخ کرده و نوشيدنی وظيفهء شماست . و توصيه می شود در هر صورت سالاد را فراموش نکنيد .
7 . هنگام سفارش غذا ، بهتر است اجازه دهيد خانم همراه شما غذا را به گارسون سفارش دهد .
8 . اگر نوشيدنی ها در بطری های در بسته باشد ، اين وظيفهء شماست که در بطری را باز کرده و ابتدا ليوان شخص مقابل را پر کنيد . در حين خوردن غذا هم مجددا ليوان را قبل از خالی شدن کامل پر نماييد
9 . اگر سر ميز دستمال سفره وجود دارد ، زمان سرو غذا حتما از آن استفاده کنيد . يعنی آنرا باز کرده روی پاهای خود قرار دهيد تا هنگام سوتی های غذايی ، لااقل شلوارتان لکه دار نشود !
10 . هيچ وقت قبل از خانم همراهتان خوردن غذا را آغاز نکنيد و بدون حضور وی غذا سفارش ندهيد .
11 . اگر غذاهای مختلفی سفارش داده ايد ، پيشنهاد دهيد کمی از غذای شما را تِست کند .
12 . حتی الامکان از سفارش دادن ساندويچ های پر سس بپرهيزيد . چون صحنهء جاری شدن سس از اطراف دهانتان حين گاز زدن به ساندويچ کذايی ، قطعا صحنهء مطبوعی نخواهد بود .
13 . اگر پيتزا سفارش داده ايد ، به خاطر داشته باشيد هنگام خوردن آن ، و به خصوص زمانی که بانوی مقابل در حال کلنجار رفتن با پنير کش آمده می باشد ، به او زل نزنيد و سر خود را با سالاد يا غذايتان گرم کنيد تا به خير بگذرد . خيره شدن به صحنهء خوردن پيتزا با پنير کش آمده ، به کلی از آداب جنتلمنيت به دور است
14 . در رستوران های رسمی نحوهء استفاده از قاشق ، چنگال ، و کارد مناسب برای هر غذا يا پيش غذا را رعايت کنيد .
15 . سالاد را با قاشق نخوريد .
16 . محض رضای خدا در حين خوردن غذا ، با دهان پر صحبت نکنيد و نخنديد .
17 . اگر وسط غذا نوشيدنی ها تمام شد ، مجددا سفارش دهيد .
18 . با آرامش و طمانينه غذا بخوريد و سعی کنيد همزمان با همراهتان غذايتان را تمام نماييد .
19 . ته بشقاب را برق نيندازيد ، انگار که از قحطی برگشته ايد .
20 . اگر سيستم معدهء شما به شکلی ست که نوشيدن نوشابه های گاز دار منجر به ايجاد باد گلو می شود ، محض رضای خدا آب معدنی بنوشيد .
21 . بعد از غذا بلافاصله رستوران را ترک نکنيد ، بگذاريد غذا کمی از گلويتان پايين برود ، بعد !
22 . پس از اتمام غذا ، پيشنهاد دسر يا چای يا قهوه را فراموش نکنيد و مستحب مؤکد است در اين زمينه کمی هم پافشاری نماييد .
23 . موقع دريافت و پرداخت صورت حساب ، بايد سعی کنيد مبلغ کل کاملا مخفی باقی بماند . نشان دادن يا واگذار کردن صورت حساب به کلی از آداب جنتلمنيته به دور است .
24 . بعد از صرف غذا ، اگر خانم همراه شما برای مدت کوتاهی ميز را ترک کرد ، از او نپرسيد : کجا ؟! طبيعتا برای تجديد روژ به دستشويی می رود و شما بهتر است اين نکته را به روی خود نياوريد !